Vitariáni žijí déle aneb proč je živá syrová strava tolik oblíbená

 

Vitariánství – tento přelomový způsob stravování se stává každým rokem více a více oblíbeným, a to nejen v zemích, jakými jsou například Spojené státy. S mnoha vyznavači tohoto životního stylu se můžete setkat i ve svém nejbližším okolí. A co vlastně vitariánství znamená a co může udělat dobrého pro naše zdraví? Na tyto otázky vám odpoví následující řádky.

 

Vitariánství – zapomeňte na vaření

Tento druh stravování se zaměřuje na potraviny, které nejsou před konzumací nijak tepelně upravovány (horní hranici představuje 42 °C, po jejím překročení totiž dochází k degradaci enzymů v potravinách). Dopřávat si tak můžete čerstvé ovoce a zeleninu, naklíčené obilniny, oříšky nebo třeba různé typy semínek. Vitariánství představuje odnož veganství, jehož vyznavatelé vynechávají ze svého jídelníčku veškeré živočišné produkty a zaměřují se pouze na konzumaci plodin.

 

fotolia_91625009_subscription_monthly_mMůže být člověk vitariánem dlouhodobě?

Při hledání na internetu nebo ve specializovaných kuchařkách se můžete setkat s celou řadou vitariánských receptů a modelů stravování, které jsou, stejně jako u běžných jídel, více či méně vhodné pro jejich dlouhodobé zařazení do každodenního života. Je nutno říci, že mnoho vitariánů má své jídelníčky dostatečně propracované na to, aby jejich tělu nechyběly žádné minerální látky či vitamíny.

 

Jistě také najdete takové, kteří tvrdí, že se jim díky změně stravování a přechodu na raw jídla ulevilo od mnoha zdravotních problémů, což může být způsobeno jednodušší stravitelností rostlinných produktů, které nezatěžují náš trávicí systém natolik jako maso a mléčné produkty. Před přechodem na vitariánství byste si ale rozhodně měli prostudovat, jaké náhražky běžných potravin můžete do svého jídelníčku zařadit, abyste nebyli v deficitu s některými důležitými látkami, které naše tělo potřebuje. Rovněž vyzkoušet několik různých alternativ. Stravovací plány neplatí univerzálně pro každého, a co může vyhovovat vašemu známému, nemusí nutně být vhodné i pro vás.

 

Jak přejít na raw stravu?

Nejlepším způsobem, jak se stát vitariánem, je začít do svého běžného jídelníčku zařazovat více syrového ovoce a zeleniny a postupně nahrazovat běžné potraviny těmi raw. Na snídani si například namísto misky cereálií s mlékem připravíte ovocný salát ze sezónních plodů. Na oběd si poté můžete dát třeba lahodné smoothie nebo zeleninové pyré či vyzkoušet naklíčené obilniny jako zdravou alternativu svačiny mezi hlavními jídly. Vitariánská strava totiž vůbec nemusí být nudná a jednotvárná a možná budete po jejím vyzkoušení sami překvapeni, kolik různých typů raw pokrmů si můžete připravit.